Zadání dostanete v prosinci

20. října 2015 v 1:27
Jelikož Erasmus je pobyt studijní, ani na tomto blogu nemůže chybět článek o charakteru vysokoškolského studia v Anglii. Tak tedy:

Hlavní důraz je kladen na samostudium. Nejlépe to popisuje citát z jedné z našich studijních příruček: "Za jeden předmět dostanete 20 kreditů, což odpovídá 200 hodinám studia. Přednášky a semináře během semestru zaberou asi 30 hodin, zbylých 170 připadá na samostudium." Předměty mám tři, což je u bakalářů standart, a rozhodně se nenudím - zatím mám pocit, že za jeden týden tady přečtu to, co za tři týdny v Čechách.

Pokud člověk zrovna nečte, měl by začít pracovat na jednom z esejů, které jsou někdy jedinou podmínkou pro splnění předmětu. Další oblíbeným zadáním je 'group-work', někdy v podobě prezentace, někdy jako další esej. Jen velmi zřídka se vyskytují zkoušky - ta jediná, kterou mám, je podstatně odlišná od zkoušek v Čechách. Zadání dostaneme v prosinci a do ledna máme čas na přípravu odpovědí, takže de facto to je další esej. Nároky na eseje jsou (logicky) tak vysoké, že z nich kromě mě panikaří i místní prváci.

Od četby se odvíjí i zásadní role knihovny. Naše je naprosto úžasná, velká, s různými zákoutími a spoustou počítačů (většinou stejně obsazených) a hlavně otevřená 24/7, na což jsem si zvykla dost rychle :-) Nejžádanější učebnice i knihy jsou kromě desítek exemplářů naštěstí k dispozici i v elektronické podobě.

Jedinečný je i styl anglického hodnocení. Během úvodního setkání nás naše Erasmus koordinátorka upozornila, že zatímco v Evropě či v Americe je 50% či 70% hranice pro splnění, v Británii se na univerzitách nad 70% dostane jen málokdo. Horních 30% je prý v praxi nedosažitelná meta, tedy na jednom z prváckých seminářů nám bylo oznámeno, že když budeme mít nad 50%, tak je to velký úspěch. Od Erasmáků se čeká o něco víc, takže cokoliv nad 60% je super.

Protože hlavním cílem výuky není biflování dat, odlišný je i charakter přednášek. V Čechách všichni sedí s notebooky a noťasy (a i tak nestíhají zapisovat), tady klidně píšou ručně, do sešitů. Zprvu to pro mě byl trochu šok, až jsem se šla zeptat naší lektorky, jestli jsou tu tablety zakázané. Záhy jsem ale pochopila, že prostě nemá cenu s sebou vláčet drahou elektroniku, když můžu v klidu psát do sešitu a powerpointové prezentace z přednášek i seminářů jsou k dispozici online.

Čímž se dostávám k samotným přednášejícím a lektorům (vedoucí seminářů). Každý předmět se skládá z přednášky a ze semináře, za jejichž obsah je odpovědný vedoucí předmětu, který pro ostatní vyučující i připravuje podklady. Nevím, jestli je to štěstí, nebo standart (a výhoda placení školného), ale vesměs všichni mí přednášející i lektoři jsou velmi milí, vstřícní a umí zaujmout. Stejně ochotní jsou i ostatní zaměstnanci univerzity; když mi jeden lektor semináře neseděl, stačil jeden mail mé Erasmus koordinátorce a seminář mi vyměnila, tak jak jsem chtěla.

Kromě toho se zdá, že hlavní noční můrou přednášejících je mluvit příliš dlouho. Na začátku výuky nás všichni ubezpečili, že přednášky budou rozhodně kratší, než je psáno v rozvrhu, tedy hodinová přednáška znamená 50 minut, hodina a půl je v praxi 60 minut. Ve zbylém čase je vyučující k dispozici pro dotazy a konzultace :-)

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama